Week 2: Sing Buri introductieweek

16 maart 2013 - Sing Buri, Thailand

Sa Wad Dee Kaa lieve allemaal!

Hierbij al weer mijn tweede reisverslag:

Zondag was het voor mij tijd om Bangkok weer te verlaten. Na een afscheidsontbijt met Merel en Milanne, werden Esther, Katja (Deense meid) en ik opgehaald met de taxi om vervolgens naar het busstation van Bangkok gebracht te worden. Vanuit daar zou de bus naar Sing Buri vertrekken, de plek waar ons vrijwilligerswerk en dus ook de introductieweek zou plaatsvinden. Na een rit van 2 uur kwamen we aan in Sing Buri, waar een kleine open truck op ons wachtte. Daar ontmoetten we Marianne, Joseph, Martin, Richard, Ellie, Emmy, Laura, Kati, Sandra en Ida, onze medegroepsleden. We gingen naar het Lemon House, de plek waar we tijdens de introductieweek zouden verblijven. Het lag echt midden in de natuur naast een rivier, prachtig! Ik, Katja en Esther deelden een kamer, waar we ook onze eigen douche en toilet hadden.

Maandag begon de introductieweek. Pat, onze Thaise begeleidster, nam ons mee naar een tempel waar ze ons uitlegde hoe je Boeddha moet eren. Je neemt wierookstokjes en bloemen, en gaat op je knieen zitten en doet een wens. Dan zet je de wierookstokjes in een grote pot en legt de bloemen bij de Boeddha. Vervolgens ga je weer op je knieen zitten en buig je drie keer: een keer voor Boeddha, een keer voor de lessen die we van Boeddha leren en een keer voor alle monniken. Vervolgens plak je gouden blaadjes op de Boeddha. Ook dat brengt geluk. Na de Boeddha lessen was het tijd voor een heerlijke lunch. Daarna gingen we naar Sing Buri town om daar de nodige boodschappen te doen. Vervolgens werd het tijd om terug te gaan naar de bus. We stonden even te wachten met de groep en ik merkte dat er een aantal Thaise mannen over mij aan het praten waren. Pat vertaalde voor me dat ze me mooi vonden (superster :p), vooral mijn ogen. Terug in het Lemon House kregen we Thaise taalles. Zo leerden we wat basics, onder andere: hallo - sa wad dee kaa, bedankt - khob khun kaa en in het Thais tellen. Na het diner kwamen Thaise schoolkinderen voor ons dansen om ons te verwelkomen. Heel schattig!:) Op gegeven moment kregen we bloemen van ze en mochten we met ze mee dansen. Leuk om de kinderen zo los te zien gaan! Daarna hebben we met een aantal meiden van onze groep gezellig geezeld met mijn ongelofelijk kleine kaartenset.

Dinsdag gingen we naar Ayutthaya, een oude ruine stad wat vroeger de hoofdstad was van het het Koninkrijk Ayutthaya en door UNESCO tot de werelderfgoed is benoemd. Erg indrukwekkend om te zien! Op gegeven moment kwam er klas voorbij met hun lerares. De lerares vroeg aan mij of ze me mocht interviewen, ze vroeg me wat ik van Thailand vond en vervolgens wilden alle kinderen met mij en Esther op de foto. Hilarisch! Een van de kids zei 'doeidoei' toen we afscheid namen, het is me nog steeds een raadsel waar hij dat geleerd heeft. Vervolgens gingen we naar een tempel met een hele grote Boeddha. Daarna zagen we nog een andere tempel. Toen was het tijd voor de Floating Market. Er was echt van alles te koop, maar het enige waar wij op uit waren was de Fish Spa. Uiteindelijk hebben we deze gevonden en hebben voor 2,50 ruim een kwartier visjes aan onze voeten laten knabbelen. Wat een bizar gevoel! De eerste paar minuten kon ik alleen maar keihard lachen, zo erg kietelde het!

Woensdag was de chilldag van de week. 's Ochtends gingen we armbandjes maken van Kokosnoot. Esther en ik hebben er een voor elkaar gemaakt. Daarna gingen we onze eigen lunch maken: Papaya salade en fried noodles met tofu en allerlei groenten. Smaakte beiden erg goed, al zeg ik het zelf!;) Vervolgens was het tijd om echt te chillen en gingen we naar het zwembad. Heerlijk zo'n frisse duik, aangezien het hier altijd rond de 36/37 graden is! 's Avonds gingen we Thai BBQen en hebben we Laura ontmoet. Laura is een Nederlandse meid waarmee ik, Esther, Ellie en Kati morgen naar Umphang zullen gaan. We gaan een nieuw project doen bij een weeshuis voor Birmese vluchtelingkinderen vlakbij de grens met Myanmar (Birma). We zullen vooral gaan kijken wat de vrijwilligersorganisatie (Green Lion) dit weeshuis kan gaan bieden in de toekomst en voor nu helpen waar we kunnen met opknappen, schoonmaken, Engelse les geven etc. Spannend, maar wel ontzettend leuk! Deze kinderen hebben het echt heel hard nodig.. Het lijkt me mooi daar iets aan te kunnen bijdragen.

Donderdag gingen we 's ochtends naar een Hero Monument. Daar waren een hoop jonge Thaise scouts. Heel schattig!:) We hadden weer veel bekijks en ja hoor, ook zij wilden met ons op de foto. Af en toe voel je je hier inderdaad net een superster haha...:p Ze lachten van oor tot oor! Daarna gingen we een plek waar veel handenarbeid verricht werd. Zo werd er geborduurd, hout bewerkt en geweven. Knap om te zien hoe ze dat allemaal deden en dat in de enorme hitte met enkel wat ventilatoren om het wat aangenamer te maken. 's Middags gingen we weer naar tempel waar een enorme recling Boeddha te vinden was. Pat legde het een en ander uit over de verschillende soorten Boeddha's. Daarna was het tijd voor een Thaise massage. Een uur lang werd ik van top tot teen gemasseerd en dat voor de prijs van 5 euro, heerlijk! Die avond was het partytime. De avonden in Lemon House zijn altijd erg rustig, er is namelijk gewoon niets te doen 's avonds. In Twin House (het huis waar ik vanaf vandaag verblijf) is gelukkig wel wat meer leven in de brouwerij, aangezien er een bar aan de overkant is. Wij meiden hadden bedacht dat we daar wel een avondje heen wilden gaan. Na een biertje gingen Esther en ik over op de welbekende buckets Mai Thai. Smaakte goed! Ook ontmoetten we hier Youp, een jongen uit Groningen die al wat weken vrijwilligerswerk achter de rug had. Kortom, een erg gezellige avond!

Vrijdag was al weer de laatste officiele dag van de Siam Culture introductieweek. De tempel met de Boeddha footprint stond op het programma. Erg mooi tempelcomplex! Een grappig concept met de drie trappen: een stond voor 'life', een stond voor 'love' en een stond voor 'luck'. Je kon een van de trappen kiezen en als je deze drie keer op en af liep zou dat je geluk brengen. Ik koos natuurlijk voor liefde! Daarna kwamen we bij de enorme rij met klokken aan. Met een stok moest je op alle klokken slaan wat een flink geluid gaf. Toen was het tijd voor de lunch. We gingen lunchen bij een tentje waar we op kussens op de grond zaten. Leuk! 's Middags was het tijd voor de Monkey Temple. In en om de tempel waren werkelijk overal aapjes! De spullen moesten we veilig in de truck achterlaten, want de apen konden nogal hebberig zijn en in je tas gaan graaien of sieraden stelen. Toen we de Temple binnen gingen was het wel heel schattig om te zien. De apen zaten toen veilig achter een hek. Toen we weer buiten kwamen kon Joseph het toch niet laten om ze op hem te laten klimmen. Hij kwam bijna niet meer van ze af. Dus toen Esther hem probeerde te redden, was zij het nieuwe slachtoffer van de apen. Hilarisch! Daarna gingen we nog een Thaise specialiteit halen: Mango met sticky rice. Dit hebben we vervolgens terug in Lemon House zelf bereid. Heerlijk!

Vandaag (zaterdag) hebben Kati, Katja, Laura, Esther en ik 's ochtends een fietstochtje gemaakt langs de rivier. Mooie omgeving is het! Daarna zijn we dus verhuisd van Lemon House naar Twinhouse. Wederom deel ik de kamer met Katja en Esther. Daarna zijn we weer lekker gaan zwemmen in Sing Buri town. Morgenavond zullen Esther, Ellie, Kati en ik vertrekken richting Umphang naar het weeshuis. Ik ben erg benieuwd wat ons allemaal te wachten staat!

Khob khun kaa voor het lezen van mijn blog! La-gon (dag) lieve allemaal!:)

1. Petra:
    Dag lieve Anne,
    Weer superleuk om je reisverhaal te lezen. Ik denk dat je rugzak te klein wordt zoveel " bagage" je meeneemt voor de rest van je leven! Mooi dat je dit mag meemaken. Succes volgende week!
    Liefs mama xXx.
  2. Bjorn:
    Lieverd,
    Wat een leuk verhaal weer. En ook superleuk dat je zoveel van de lokale dingen meekrijgt, dat is het voordeel van zo'n geboekt programma. Ook vind ik het grappig om te zien dat je sommige dingen meemaakt die ik al heb meegemaakt.
    Nog steeds trots op je en blij om te zien dat je geniet:)
    X
  3. Miranda:
    Hey Anne,
    Wat een geweldige ervaringen!
    Super! We zijn blij als we weer iets van je horen
    Ook prachtige foto's
    Veel succes volgende week!
    Heel veel liefs xxx MMmf
  4. Pa:
    17 maart 2013
    Ha Anne, leuk verhaal. Vanwie heb je het schrijftalent? Fijn om te lezen dat je geniet en aardige mensen ontmoet. Ook leuk om samen te skypen, zo ver weg en toch zo kort bij. XX Pa
  5. Marianne:
    18 maart 2013
    hey meid, weer met genot gelezen. Nu weet je waarom ik zoveel boedahs heb, haha Jack word er gek van hij zegt overal kiek ter mich eine aan,hahaha Maar voor mij zijn ze speciaal. Ik heb ze van overal ter wereld, en als je een plaatsje over hebt in je koffer.............................een kleine doe je mij een heeel groot plezier mee. Maar nu even terug naar jou, wat heerlijk meid die ervaringen, en dit is pas het begin!! Zie er naar uit wat nog meer komt, lig met een gips pootje thuis op de bank, niks voor mij dat lig gedoe de hele dag, dus nu verheug ik me dubbel op naar je berichten. Ik kan alleen maar zeggen geniet geniet geniet je hebt het dik verdiend!!
    Knuf van mij.
  6. Jackie:
    18 maart 2013
    Ik heb met plezier je verhaal gelezen . Wat voor temperatuur is het nu.? Is het een land om in de wintermaanden jan en februari te overwinteren . Kijk goed rond als er iets voor ons bij is.

Vele groetjes Jackie.
  7. John en Cindy:
    Hoi Anne,

Fijn om te horen dat het je goed gaat. Je maakt wel erg leuke dingen mee! Veel succes de volgende week en stuur alsjeblieft een paar warme zonnestralen naar ons toe, die kunnen wij wel gebruiken!

Groetjes, van ons allemaal xxxx
  8. Marleen:
    19 maart 2013
    Wat leuk om dit te lezen. Herkenbaar deze mooie verhalen omdat we er zelf ook zijn geweest. Hebben de Birmeese kinderen nog van die mooie geweldige ogen ?? En aan de rivier al waterbuffels gezien. Geweldige ervaringen geniet.Groetjes Harry en Marleen