Week 5/6: Laos & Noord-Thailand

9 april 2013 - Bangkok, Thailand

Dag lieve allemaal,

Vanavond nog even snel een blogje schrijven over de afgelopen 1,5 week, want morgen vertrekken Bjorn en ik naar Myanmar waar we wellicht geen internet zullen hebben. We zullen het zien!:)

Vorige week zaterdag was de dag dat Esther en ik ons stekje in Singburi verlieten. Na afscheid genomen te hebben van Laura, namen we de bus terug naar Bangkok, waarna we weer terugkeerden in het hostel waar Esther en ik elkaar voor het eerst hebben ontmoet. Daar kwamen we een aantal oude bekenden tegen, James uit Nieuw Zeeland en Katja uit Denemarken. Esther en ik gingen die middag nog even de stad in, onder andere terug naar het kraampje waar we tijdens onze eerste keer in Bangkok heerlijke banana pancakes hebben gegeten. Mmm ze waren nog steeds even heerlijk! Ook ging ik langs de exchange om US dollars te halen voor mijn visum voor Laos. Tegen de avond namen Esther en ik de taxi, ik richting het station en Esther richting haar hotel wat toevallig vlakbij het station lag. We namen afscheid, wat ergens wel gek was aangezien we zo gewend aan elkaar waren geraakt in de afgelopen drie weken, dat het raar was dat het nu voorbij was. Ik ging nog even snel een hapje eten bij een leuk restaurantje en liep toen naar het station. Daar raakte ik al vrij snel in gesprek met de Tsjechische Jenna die dezelfde trein moest hebben als ik. Ze zat helaas in een andere coupe, maar we hadden afgesproken weer te meeten in Nong Khai.

Na twee uur vertraging kwamen we de volgende ochtend aan in Nong Khai. Ik had prima geslapen in mijn treinbedje die overigens precies op mijn lengte gemaakt was. Toen ik de trein uit stapte kwam er al snel een Oekraiense jongen op me aflopen die vroeg of ik ook naar Vientiane ging. Dat klopte, dus samen wachtten we op Jenna. Ook een andere Nederlandse meid voegde zich bij ons. Met zijn vieren namen we de tuk tuk richting de Friendschipbridge, waar de grensovergang met Laos zich bevond. Het duurde even, maar een tijdje later zaten we met visum in de bus in Laos naar Vientiane. Het eerste wat we daar deden, was eten. Wat hadden we een honger! Ik leefde die ochtend namelijk op vijf koekjes, niet bepaald mijn gebruikelijke ontbijtje.. We namen noodle soep met kip, wat helaas niet echt een succes was; de kippenbotten, vellen etc hingen er nog aan.. Toen namen we de tuk tuk richting het hostel waar de andere drie zouden verblijven. Daar hadden ik ff de tijd om me op te frissen om daarna de tuk tuk naar het vliegveld te nemen. Het vliegveld was ongelofelijk klein en erg gedateerd, maar het verliep allemaal prima. Na een vlucht van slechts een dik halfuurtje was ik in Luang Prabang waar Bjorn en Kees op me aan het wachten waren. Toen ik wachtte op mijn bagage had ik al snel door dat Kees om het hoekje stond te gluren, en dus liep ik zijn richting op, omdat Bjorn dan ook wel ergens in de buurt moest zijn. Jaa daar was ie! Ik jumpte op hem af en gaf hem een hele dikke kus en knuffel! Heel fijn, maar ook best gek om elkaar na bijna 3 maanden weer te zien! We namen met zijn drieen een tuk tuk naar het hotel wat de mannen geregeld hadden. 's Avonds gingen we naar de Night Market van Luang Prabang om daar wat rond te neuzen en een hapje te eten. Er was een soort van buffet waar je voor 1 euro kon eten, goedkoop en op zich prima te eten. De markt was leuk, erg sfeervol en ze verkochten leuke spulletjes. Ik had al snel een uitgaanstasje voor 1,50 gescoord. Toen was het tijd voor een lekker drankje op het terras in een van de gezellige straatjes van Luang Prabang. Daarna wilden we naar Utopia, volgens de Lonely Planet een erg leuke bar en toen kwam ik Kati (Finse meid van het vrijwilligerswerk) midden op straat tegen. Dus ook zij en een vriend doken met ons de tuk tuk richting Utopia in. Utopia was inderdaad erg sfeervol, de muziek was goed, het zag er erg gezellig uit, alleen de openingstijden waren dramatisch.. Om 23:00 werden we er al op geattendeerd dat ze dicht gingen en om 23:30 was het echt afgelopen. Jammer want er werd nog volop gefeest daar! Onze volgende bestemming was de bowlingbaan, dat was namelijk de enige plek die tot 2:00 open was, dus dat moest de place to be zijn. Nou, dat viel ff tegen.. Het was een grote hal met TL licht! We zijn maar een potje gaan bowlen, wat op zich wel lachen was (Bjorn en ik waren gedeeltelijk eerste).

Maandag was het tijd voor een chill dagje. Dus gingen we naar het zwembad wat ze  de avond ervoor bij de bowlingbaan aan het promoten waren. Lekker gechillt, gelezen, gezwommen, gevolleyballt, gekletst, gevoetbald etc. Uitstekend dagje! Die avond struinden we weer even over de Night Market waarna we hebben gegeten bij een leuk restaurantje waar we bediend werden door een hele lieve ober. Daarna gingen we al vrij vroeg naar het hotel om nog wat te lezen en lekker vroeg te gaan slapen.

Dinsdag was onze sightseeing dag, dus we huurden fietsen en gingen zo Luang Prabang verder verkennen. Eerste bestemming was een mooie tempel vlakbij de Mekong River, Wat Xieng Thong. Daarna fietsen we nog wat rond en gingen we lunchen bij een tentje waar we uiteindeijk gratis Lao Lao (sterke drank) kregen. Voor de volgende bestemming moesten we onze fiets even laten staan, want het was een flinke klim naar boven. Na heel wat traptreden opgelopen te hebben, kwamen we op de top bij de tempel waar we een mooi uitzicht op Luang Prabang hadden.Ze verkochten daar vogeltjes in kooitjes, die je los kon laten. Bjorn en ik besloten ons liefdadig op te stellen en kochten een van de kooitjes, en gaven de vogeltjes hun vrijheid terug. Toen was het tijd voor een heerlijke olie massage. Aan het einde van de middag werden we namelijk opgehaald voor de nachtbus naar Chiang Mai (20 uur durende busrit). Tijdens een van de stops waagden Bjorn en Kees zich aan het eten van een made.. Gekken zijn het!!:p

's Ochtends om 8:00 kwamen we aan bij de grens met Thailand. Hier moesten we een bootje in die ons de rivier overbracht om zo weer in Thailand te komen. Rond een uur of 15:00 waren we dan eindelijk in Chiang Mai. We hadden honger, dus het eerste wat we daar deden was zondigen bij de MacDonalds. Vervolgens pakten we een tuk tuk naar het hostel dat we al in Luang Prabang geboekt hadden. Eerst belandden we in een hele kleine kamer met een vage kerel die het daar flink zijn eigen plek van had gemaakt. We waren het hier niet mee eens, dus al snel gekregen we gelukkig een andere kamer, alleen voor ons drie. Die avond zijn we in de buurt wat gaan eten op een pleintje met vele barretjes en live muziek. Na het eten zijn we nog wat gaan drinken bij een van die barretjes. Bjorn voelde zich helaas niet zo lekker, dus taaide al vrij vroeg af. Kees en ik besloten nog ff een avondwandeling te maken richting de rivier, daar zouden nog wat clubs/cafes zitten. De barren waren inderdaad leuk, wederom live muziek, maar er waren bijna alleen locals. We voelden ons een beetje een vreemde eend in de bijt. Dus na het wandelingetje terug naar het hostel dook ook ik mijn bedje in.

Donderdag was het tijd voor wat sightseeing in Chiang Mai. We huurden wederom fietsen en zagen weer een aantal tempels, een daarvan had een tuin met hele mooie uitspraken. Ook gingen we ff winkelen waar we ieder twee echte neppe Ray Bans kochten. Twee voor 5 euro, ik hou ervan! :p Die avond zijn we hard gaan stappen. Het was errug gezellig.. Ik kon het natuurlijk niet laten om gewoon stug met de mannen mee te drinken en dat eiste uiteindelijk zijn tol.. Ik was blij dat broeder B me kon verzorgen en in bedje kon leggen..:p

De dag erna hebben we allemaal flink uitgeslapen. Ik voelde me helaas nog steeds niet echt de oude. Ik wijdde het eerst aan een flinke kater, dus ik wist dat het dan aan het einde van de middag wel over zou zijn. Jammer dat we die middag nou net de bus naar Pai, een klein hippie dorpje in de bergen, zouden pakken; zo'n vier uurtjes over bergweggetjes, op en af, bocht naar links en naar rechts. De busreis was dan ook niet zo'n succes.. Ik was heel blij toen we eindelijk in Pai aan kwamen. Daar werden we meteen onthaald door een flinke stoet feestende mensen. Het bleek dat een aantal jongens binnenkort het klooster in zouden gaan, dus dat moest uitbundig gevierd worden. Nadat de stoet voorbij was gingen we naar ons guest house. Het was een heel mooi  gelegen, groen park met allerlei bungalows. Ik ging in mijn bedje liggen en de mannen haalden wat crackers en een mango voor me. Ik voelde me nog steeds verre van goed goed, dus het was me inmiddels wel duidelijk dat het meer was dan een eenvoudige kater. Lekker vroeg ging ik slapen, in de hoop dat ik de dag erna weer gezond op kon.

Zaterdag voelde ik me op zich redelijk. We besloten scooters te huren en op die manier de omgeving van Pai te verkennen. De eerste bestemming waren de hot springs. Dit zijn waterpoelen die voortkomen uit het binnenste van de aarde, de warmste was 100 graden, je kon daar gewoon eieren in koken! In een aantal van de lager gelegen poeltjes kon je badderen, lekker warm en je huid werd er extreem zacht van. Bjorn kreeg hier de schrik van zijn leven toen hij een eindje verderop ineens een slangenkoppie bovenwater zag. Ik heb nog nooit iemand zo snel het water uit zien jumpen! Dat het beter gaat met zijn slangenfobie, bewijst het feit dat Bjorn daarna toch weer het water in ging. Al konden Kees en ik het natuurlijk niet laten om hem te blijven fokken.. Daarna gingen we naar Pai Canyon, Paise versie van de Grand Canyon en nog naar een andere waterval. Mooi! Daarna eindigden we in het zwembad. Heerlijk verkoelend! Die avond hebben we gegeten bij Mama Falafel en zijn we daarna vroeg naar onze bungalow gegaan om daar lekker te chillen. Onderweg naar huis kwamen we nog een man tegen die lekker aan het jammen was met zijn gitaartje. Hij bleek Nederlands te zijn en al en tijd in Thailand te wonen. Hij heeft nog een aantal nummers voor ons gespeeld en gezongen. Klonk goed!

Ook zondag hielden we onze scooters. 's Ochtends zochten we nog een andere waterval, maar het enige dat we vonden was een kabbelend beekje, op zich ook mooi!;) We besloten de dag weer lekker door te brengen bij het zwembad, aangezien dat de dag ervoor goed beviel. Hier hebben we in het water gespeeld met Clownie, de door mij en Bjorn geadopteerde knuffelvis. Hij viel ook in de smaak bij een aantal andere Nederlanders haha.. Ook werd er door de mannen flink gework-out. Bjorn werd flink onder handen genomen door personal trainer Kees. Die avond gingen we eten bij een erg gezellig tentje waar een gast leuk aan het gitaar spelen en aan het zingen was. Hij gaf zelfs gehoor aan onze verzoeknummers: van the Beatles tot U2, alles kwam voorbij. Ook hebben we erg gelachen aangezien zijn uitspraak niet altijd even correct was. Zo kreeg het nummer 'Every breath you take' van The Police ineens een hele andere betekenis aangezien hij zong: 'I'll be washing you' ..:p Die avond hebben we nog een drankje gedaan met een aantal Nederlanders, alleen vonden wij het niet zo bijzonder, dus zijn we vrij vroeg terug naar onze bungalow gegaan.

Maandag was het al weer tijd om Pai te verlaten. Deze keer was Bjorn degene die zich niet helemaal lekker voelde, dus we vreesden alle drie voor de rit. Gelukkig heeft Bjorn lekker liggen tukken op mijn schoot en viel de busreis mee. In Chiang Mai aangekomen wilden we nog even een massage regelen bij de Women Prison. Er is daar namelijk een massagesalon als reintegratieproject voor vrouwen die in deze gevangenis hebben gezeten. Helaas zat dit helemaal vol en dus besloten we maar ergens anders een massage te nemen. Die avond namen we nachtbus terug naar Bangkok.

Vaochtend kwamen we al om 5:00 in Bangkok aan, eigenlijk echt een rottijd, want het was nog te vroeg om op te staan, maar erg laat om nog een hostel te zoeken. Dus we besloten naar het Guest House te gaan waar Bjorn en ik sowieso de nacht van dinsdag op woensdag door te brengen en gingen daar op de rooftop in de hangmatten liggen. Uiteindelijk hebben we daar nog vier uur kunnen pitten, heerlijk! We zijn vandaag met de taxiboot naar Kao San geweest. Ik moest het toch gezien hebben!:p Daar een jurkje en een shirtje gekocht en een hele leuke slinger met lampjes. Bjorn en ik moesten nog een aantal dingen regelen voor Myanmar, dus we doken even een internetcafe in, e-tickets geprint en de adressen van onze hotels daar. We kwamen erachter dat we te laat waren om nog naar de bank te gaan voor verse US dollars. Dit betekent dat we dit nu morgenvroeg moeten gaan doen, 8:30 gaat de bank open, terwijl we om 11:10 (tijd is vervroegd) al vliegen. Dat wordt dus krap, maar hopelijk komt het allemaal goed! 's Avonds gingen we eten bij de street kitchen waar ik al twee keer eerder heb gegeten. We zagen de ratten op straat voorbij rennen, heel apart..:p Maar het smaakte weer goed! Toen gingen we voor ons laatste drankje met zijn drieen naar de Skybar, de bar van the Hangover 2. De mannen keken hun ogen uit, maar het blijft ook gewoon een prachtige, decadente locatie! Na een heerlijke Baileys van ruim 8 euro, namen Bjorn en ik afscheid van Kees. Gek, aangezien we toch zo'n anderhalve week samen hebben gereisd en een leuke tijd hebben gehad met zijn drieen!

Nu is het tijd voor het volgende avontuur: op naar Myanmar met Bjorn. Ik heb er heel veel zin in na al die mooie verhalen die ik over dit land heb gehoord!

Ik hoorde dat het in Nederland weer de goede kant op gaat qua het weer. 20 graden dit weekend!? Geniet er maar van daar!:) Dag allemaal! xxx

1. Petra:
    9 april 2013
    Lieve Anne,
    Fijn om te horen dat jullie met z'n 3-en een relaxte week hebben gehad! Mooie foto's, deze ervaring neemt niemand jullie meer af!
    Op naar de volgende! Pas goed op jezelf ( en elkaar ;-))
    Liefs mama xxx
  2. Emma:
    10 april 2013
    Lieve Ann,

Weer een super leuk verhaaltje! Fijn om te horen dat het zo leuk is met de mannen. Heel veel plezier in Myanmar, geniet van elkaar en vooral van het land! Ik ben heel benieuwd!! Dikke knuffels en liefs
  3. Marianne:
    10 april 2013
    Nu weet je waarom ik zo van reizen hou!!!!!! Wat geweldig allemaal, super foto's en te gek land, gaan wij gauw eens bekijken daar.( Leuk kereltje trouwens,haha!) Denk dat jullie nog veel meer gaan reizen, dit houd hiermee echt niet op, dat heb ik al gezien. Misschien eens met je ,,tante,, samen,of zo of zo. Die 3 maanden vliegen om je hebt het niet eens in de gaten, hier klinkt het allemaal zo lang, maar als je eenmaal aan het reizen geslagen bent, is het niets. Ik was een paar x een heel jaar weg en dat was nog te kort! en financieel valt het allemaal wel mee toch?!
    Wij kijken weer uit naar het volgende verslag, heerlijk!!
    liefs uit Heel Marianne