Week 9/10: Cambodja

11 mei 2013 - Sihanoukville, Cambodja

Dag lieve allemaal,

Tijd om weer een blogje te schrijven. Sinds dat ik en Esther bij elkaar zijn, hebben we een soort van 'echt' vakantie gevierd en dat wil dus zeggen: zon, zee en strand! Een middag bloggen in een warm internetcafe past daar natuurlijk niet bij, dus vandaar nu pas mijn blogje. We zijn sinds 12:00 weer op het vasteland, terug in Sihanoukville. Maar eerst even terug naar twee weken geleden..

Zaterdag kwam ik aan het einde van de middag terug in mijn hostel in Siem Reap. De hele dag was ik in het internetcafe geweest om mijn blog te schrijven en te skypen. 2 jongens, Roland en Dominik vroegen of ik met hen mee ging eten die avond. Leuk! We aten echt absurpt goedkoop bij een of ander ttje en daarna gingen Dominik en ik naar de pubstreet, een straat vol met barretjes. We gingen aan de buckets bij Angkor What? en praatten over van alles en nog wat. Heel gezellig! Even later schoven nog twee duitse meisjes aan waarmee we uiteindelijk naar de Temple Club gingen om daar heleaal los te gaan. Mooie avond!

De kater komt later en dat heb ik geweten de volgende dag.. Die dag dus ook niet veel gedaan dan een beetje proberen te eten en me laten verwennen met een pedicure. Rond een uur of 18:00 was ik wel weer hersteld en gingen ik en Dominik een hapje eten bij de Temple Club. Daar was traditionele dans, leuk om te zien!

Maandag was het vroeg dag voor me. Om 4:30 ging de wekker, want vandaag was mijn tempeldag. 'Waarom dan zo vroeg!?', zullen jullie denken. Nou voor de zonsopgang bij Angkor Wat! Het was mooi om te zien, maar door alle verhalen van iedereen viel het voor mij wat tegen. Wellicht al een beetje verwend geraakt door alle mooie dingen die ik al gezien heb!? Daarna gingen we naar Angkor Thom, een groot ommuurd tempelcomplex. Ik zag de Bayon Temple (tempel met hele grote gezichten), Bahun Temple, Phimeanakas Temple en Terrace of the Elephants. Vervolgens gingen we verder naar de Thommanon Temple en Chan Say, waar ik wierook op stook en een armbandje kreeg. Daarna zag ik Ta Keo en Ta Prohm, bekend van de Tomb Raider. Enorme bomen groeien op de tempelmuren, bizar om te zien! Vervolgens zag ik de Banteay Kdei Temple waar een Cambodiaanse jongen me de liefde verklaarde en een jochie van een jaar of 12 me rondleidde en speciale plekjes liet zien. Als laatste zag ik Sra Srang, een grote pool. Kortom, heel veel gezien die ochtend! Want ja, ik was om 12:00 al weer terug in het hostel. Het was mooi, maar ik ben nu toch wel aardig tempelmoe. Die dag heb ik verder alleen doorgebracht. Even tijd voor mezelf, ik struinde wat rond in Siem Reap en nam een Thaise massage van een uur waar ik niet zo weg van was. Ik merkte dat ik nog erg moest wennen aan het weer alleen zijn.

De ochtend erna verliet ik Siem Reap en nam ik de bus naar Battambang. Hier kwam ik rond een uur of 12:30 aan. In het hostel wat ik al van te voren had geboekt werd ik vriendelijk ontvangen met een biertje. Toen ging ik de stad in om even langs Soksabike (organiseert fietstochten, Bjorn had me dit geadviseerd) te gaan. Ik dronk een heerlijke cappuccino, boekte de fietstocht voor de volgende dag en bleef uiteindelijk veel langer hangen dan de bedoeling was, want het ging ineens stortregenen en het hield niet zo een twee drie op. Ik raakte aan de praat met een Cambodiaanse jongen en ging mijn boek maar lezen. Toen het was opgeklaard heb ik een wandeling door de stad gemaakt waarbij ik wat tempels zag en oude koloniale gebouwen van toen de Fransen het hier voor het zeggen hadden. 's Avonds dronk ik nog een biertje in het hostel met wat mensen daar en toen ging ik lekker vroeg naar bed.

Woensdag was mijn fietstocht dag. Eenmaal bij Soksabike bleek ik de enige te zijn, dus het was just me en de gids. 's Ochtends gingen we langs verschillende huisjes waar ze oa rice paper (gebruiken ze oa voor loempia's), gedroogde bananen en ricewine maakten. Ricewine en medical ricewine geproefd, niet helemaal mijn ding!;) Daarna gingen we naar de rijstvelden waar ik gebraden kikkers voorgeschoteld kreeg waarvoor ik vriendelijk bedankte.. Hier scheurde ik vervolgens uit mijn broek door een verkeerde beweging op de bamboe vloer, precies op een niet zo handige plek! De volgende missie was dan ook o zoek naar een naaister. Die hadden we gelukkig snel gevonden, dus een kwartier later zat ik weer op de fiets met mijn zo goed als nieuwe broek. De volgende stop was een verschrikkelijk stinkende vismarkt. Ik moest mijn neus dichthouden om niet te kokhalsen.. Gadver! Daarna fietsen we over een brug over de rivier waar veel van de vis gevangen werd. Toen was het tijd voor de lunch bij de locals thuis. Na de lunch lekker gechilld in een van de hangmatten.  Daarna gingen we nog naar een plek waar ik sticky rice met bonen at, heel lekker! En zag ik een indrukwekkend monument ter nagedachtenis aan de vele slachtoffers (men zegt wel 3 miljoen op een bevolking van 7 miljoen!) tijdens de Khmer Rouge periode. Heel heftig! Toen fietsten we naar de laatste stop, de Bamboo train. Met een bamboe treintje ga je dan over een verlaten stuk spoor. Wel grappig! Onderweg kwam ik nog wat bekenden tegen uit het hostel. Als je iemand tegen komt onderweg, moet een van de wagentjes van het spoor af worden gehaald. Dat gebeurde twee keer bij ons. Grappig om te zien! Op het keerpunt waren drie hele schattige meisjes die voor mij van alles van bamboe blad gemaakt hadden. Zo kreeg ik een armbandje, een sprinkhaan en een broche. Terug in het hostel werd ik om 17:00 opgehaald met de motor om naar de vleermuizengrot te gaan. Iedere avond rond zonsondergang komen er uit die grot wel miljoenen vleermuizen vliegen, dit duurt wel een uur. Dit was heel gaaf om te zien! Van een afstand kon je ook heel mooi de sliert vleermuizen boven het landschap zien vliegen. 's Avonds deed ik met een Engelse en een Duitse jongen mee aan de pubquiz in het hostel. En toen kwam plots die Cambodiaanse jongen van de cappuccino nog even langs om 'doei' te zeggen. Die avond vertrok ik namelijk naar Phnom Penh met de nachtbus om daar Esther te meeten.

Deze nachtbus was er alleen al om 5:00 's ochtends. Ik nam een tuk tuk naar Esther's guest house en werd daar door een slaperige, maar blije Esther ontvangen. Leuk om elkaar weer te zien! Maar eerst nog ff een paar uurtjes slapen.. Toen we onze roes uit hadden gingen we na een ontbijtje naar het busstation om vanaf daar de bus naar Sihanoukville, de badplaats van Cambodja, te nemen. De busreis duurde een stuk langer dan verwacht, maar om 18:00 waren we dan toch eindelijk in Sihanoukville. We checkten in bij een leuke guest house en gingen een hapje eten in het centrum. Helaas voelde ik me daarna niet lekker. We deden nog een drankje, water voor mij, op het strand en gingen toen naar onze kamer. Die nacht was verschrikkelijk, ik was echt ziek!:(

Vrijdag voelde ik me nog geen haar beter, dus Esther deed boodschapjes voor me en ik bleef tot 17:00 in onze kamer. Toen moest ik er toch even uit om iets te doen voor mijn lieve moeders die bijna jarig was. Ik wilde een foto op het strand voor d'r maken zodat ze die zou ontvangen op haar 50ste verjaardag. Gelukt! Daarna snel weer naar de kamer gegaan en vroeg gaan slapen.

Zaterdag ging het beter met me, dus Esther en ik gingen naar het strand. We doken het water in voor een frisse duik, maar wat bleek: het water is helemaal niet fris, maar warm! Dat was even wennen haha.. Toen we weer op onze strandbedjes lagen kwam er al snel een aantal Cambodiaanse vrouwen op ons af die one benen wel wilden ontharen met touwtjes. We vonden het wel grappig, dus vooruit met de geit. Maar god, ik heb dit geweten! Het deed pijn!! Ik had het af en toe echt niet.. Wel hele gladde benen als eindresultaat! Wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden zullen we maar zeggen.. Toen nam ik de motorbike naar het Vietnamese Consulaat voor mijn visum voor Vietnam. Nou dat was echt binnen vijf minuten gefixt, heel fijn! Vervolgens zijn Esther en ik op het strand gaan zitten om daar de zonsondergang te zien. Na het avondeten besloten Esther en ik naar de prive bios te gaan tegenover ons guest house. We kregen een hele cosy kamer toegewezen vol met rode kussens en dekentjes en met een enorme tv. We keken Magic Mike en genoten volop van het heerlijke lijf van Channing Tatum!;) Daarna gingen we nog even naar de barren aan het strand en dronken een paar drankjes. Ik vond het niet zo boeiend, veel dronken Engelsen, niet echt mijn sfeertje.. Dus om 1:00 waren we weer braaf thuis. Die nacht heb ik geweten dat ik twee alcoholische drankjes heb gedronken, mijn buik was het daar niet mee eens..

Dus de volgende ochtend voelde ik me weer ziek. Ik heb weer de hele dag in bed gelegen. Om 15:00 ging ik er even uit om met mijn lieve, jarige mama te skypen en 's avonds ben ik nog een keer terug gegaan om even met de rest van de familie te skypen tijdens mama's feestje.

Maandag ging het gelukkig weer wat beter. Maar goed ook, want we gingen naar Koh Rong, een eiland op een afstand van ongeveer twee uur varen. Eenmaal op Koh Rong beseften we op wat voor paradijsje we beland waren: zon, wit strand en palmbomen, heerlijk! We vonden een bungalow van palmboombladeren en bamboe waar we de eerste nacht zouden slapen. We zijn die dag lekker op het strand gaan liggen. 's Avonds dineerden we bij Coco's, helaas kreeg ik mijn burger totaal niet op. Dat had ook de ober door, en hij vroeg of het wel goed ging. Ik vertelde dat ik ziek was geweest. Later kwam hij nog even terug om te vragen of ik medicijnen nodig had. Heel lief! Toen ging het flink onweren en regenen, dit hadden we 's middags al zien aankomen door de donkere wolken. Dat was wel spannend in ons hutje haha!

Dinsdagochtend verkasten we van onze bamboe hut naar een kamer die recht op het strand uitkwam. Toen namen we een ontbijtje bij Coco's, inmiddels onze vaste stek, heerlijke yoghurt met muesli en fruit! De ober kwam meteen vragen hoe het met me ging. Lekker gelezen en rond het middaguur zijn we onder de palmbomen aan het strand gaan liggen. Aan het einde van de middag had ik mijn 4e boek alweer uit! 's Avonds dineerden we wederom bij Coco's en vroeg de ober, de 28-jarige Amerikaanse Jeremy,  of we al op Long Beach geweest waren. Dit was een heel mooi langgerekt strand aan de andere kant van het eiland. Nee, dat waren we nog niet. Dus we maakten een deal om daar morgen aan het einde van de middag met zijn drieen heen te gaan, leuk!

Ook woensdag was weer een stranddagje, de zee is zo heerlijk hier! Koeler dan in Sihanoukville en ongelofelijk helder! Om 15:00 vertrokken Esther, Jeremy en ik richting Long Beach. Het was een tochtje van driekwartier eerst klauteren en vervolgens afdalen. Maar het was het meer dan waard! Long Beach was prachtig! We chillden in het water en zagen een ontzettend mooie zonsondergang. De mooiste die ik ooit gezien heb! De kleuren in de lucht waren adembenemend. Toen namen we de boot terug naar het eilanddorpje. Na een douche gingen we terug naar Coco's voor het diner. Ik voelde me weer helemaal de oude, dus dat moest gevierd worden met een heerlijke fles rode wijn. 's Avonds was er een Beerpong toernooi. Esther en ik schreven ons in als de helden van Holland, maar strandden al meteen na de eerste ronde. Toen besloten we om nog een duik te nemen. Je hebt hier 's nachts namelijk lichtgevend plankton in de zee. Als je je beweegt zie je allemaal hele kleine lichtjes in het water ontstaan. Heel magisch!

Voor donderdag hadden Esther en ik een snorkeltocht geregeld. Dus die middag gingen we met de boot naar twee eilanden om daar te snorkelen. Vooral de eerste plek vond ik erg mooi. Ik zag vissen in allerlei kleuren en kon er geen genoeg van krijgen. Ik was als een (ansjo)vis in het water!;) Als laatste gingen we wederom naar Long Beach voor de zonsondergang, wederom mooi, maar niet zo mooi als de dag ervoor! Weer terug in het eilanddorpje liepen we Jeremy meteen tegen het lijf. We namen nog een keer een verfrissende duik en zagen wederom het lichtgevend plankton. Die avond belandden we na het eten op een feest met locals om te vieren dat het regenseizoen was begonnen. Mensen, jong en oud, gingen helemaal los en waren echt heel erg dronken.. Heel grappig om te zien! De mannen wilden met me dansen en pakten mijn hand. Een keer werd ik zelfs letterlijk in een kring gesleurd om te dansen te midden van een groep Cambodiaanse jongens. Mooi!

Vrijdag was wederom een stranddagje en tevens onze laatste dag op Koh Rong. 's Middags kwam Jeremy ons vergezellen op het strand en 's avonds dansten we erop los want het was salsa/merenque night at Coco's. Ook kreeg ik een hele fijne Thaise massage van Jeremy op de rooftop van de bar. Hij is personal trainer in Amerika, heeft bijna een jaar gereisd door Europa en Azie en ook massagecursussen gedaan in Thailand, dus hij kon er wel wat van. Mijn waardering voor Thaise massage die ik verloren had na die ene massage in Siem Reap is terug!

Vanochtend ging de wekker al om 8:00: tas inpakken, uitchecken en ontbijten bij Coco's. Na afscheid genomen te hebben van Jeremy, namen we om 10:00 de boot terug naar het vasteland. We gaan zo naar een ander deel van Sihanoukville, Otres Beach en daar zullen we nog tot dinsdag blijven. Dan vertrekken we naar Phnom Penh waar we twee dagen blijven. Woensdagnacht zullen Esther en ik weer afscheid van elkaar nemen en neem ik de bus naar Ho Chi Minh City, Vietnam.

Dat was hem dan weer.. Over vijf weken ben ik al weer in Nederland!! Ik geniet nog volop hier, maar ik heb ook heel veel zin om jullie allemaal weer in levende lijve te zien! Dag lieve allemaal! :)

xxxxx

1. Petra:
    11 mei 2013
    Lieve Anne,
    Tijdens het eten heb ik jouw blog voorgelezen aan pa!
    Avontuurlijk allemaal, heel leuk om te lezen!
    Fijn dat het weer beter met jou gaat en tot weer (skypen binnenkort)
    Liefs van pa & mama xxx
  2. John en Cindy:
    13 mei 2013
    Hoi Anne,
    Wat weer een leuke verhalen! Je bent nog lang niet uitgekeken zo te horen. Ook leuke foto's. Wij wensen jou nog veel plezier toe en tot horens!

Groetjes, John en Cindy